SchemaTheek
 
Home Nieuws Forum Schema's Artikelen Magazine Downloads Links Shops Zoeken
 
Controle Paneel
Gebruikersnaam
Wachtwoord
  Onthoud mij
» Wachtwoord?
» Registreren
Site info
» Het Team
» Contact
» FAQ
» Leden
» Upload Archief
Stats
Totaal online: 8
8 gasten
0 leden:
Forum > Elektronica algemeen > print is niet goed gemaakt
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zaterdag 16 April 2011 15:00:05 QuoteWijzig

mensen,

ik ben nu eindelijk begonnen met me printen proberen te maken.

schema gemaakt en geprint. dat was allemaal goed.

maar nu heb ik hem belicht ontwikkeld en geets en is hij mislukt.

effe op een rij wat ik gedaan heb:

180 sec belicht
3 min ontwikkeld
+- 4 minuten geets.

zoals ik hem nu zie lijkt mijn ets tijd goed. maar denk dat ik of een fout in het belichten heb of in het ontwikkelen. kunnen jullie zien waar het aan gelegen heeft aan de hand van onderstaande foto.

dit heb ik gebruikt:

ontwikkelaar: NA-OH
ets: FIJNETSKRISTAL (NATRIUMPERSULFAAT)
print: BUNGARD

alles komt bij eijlander vandaan

hier dan de foto van de print.

klik voor groter.

ik was nu ook nog wel van plan om een belichtingstijd print te maken.

dank voor de info
Stynus
Admin
Berichten: 2854
Gepost op zaterdag 16 April 2011 15:51:37 QuoteWijzig

Is het bungard print of de goedkopere velleman print?

Verder kan je idd best even een printje maken met verschillende tijden op. Dan weet je welke tijd het beste werkt.


Met vriendelijke groet, Stynus ||| www.elektronicastynus.be
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zaterdag 16 April 2011 18:08:04 QuoteWijzig

volgens de website bungard

ga ik doen kijken of het werkt

Pyro-Brad
Lid
Berichten: 251
Gepost op zaterdag 16 April 2011 19:44:20 QuoteWijzig

Mijn ervaring met deze fout is bij mij. Te kort ontwikkelt waardoor je te lang moet etsen. 9dus de baantjes op een gegeven moment weg zijn ge?tst.

Idd zo als Stijn zegt even test printje maken en dan verschillende tijden proberen.
Je hoeft geen "echte" print te maken. Je kunt het beste wat rechte lijntjes vlak naast elkaar maken met nog een hoe erin ofzo.
( moet ik ook nog altijd doen )


nu nog het nubke van schematheek :p
reddevil
Lid
Berichten: 1276
Gepost op zaterdag 16 April 2011 21:41:20 QuoteWijzig

Veel te lang belicht. Waarschijnlijk is je folie ook niet zwart genoeg, daarom zijn je dunne banen ook weg. 90 sec tot 120 sec is meer dan lang genoeg, langer belichten kan je als je folie pik zwart is.


Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zaterdag 16 April 2011 22:56:32 QuoteWijzig

ik maak mijn layouts met een inkjet printer. deze staat op zijn donkerste stand. ook in eagle staat hij op donkerst.
als ik hem tegen het licht hou is hij echt donker. had er eerst een die niet zo donker was dus overnieuw geprint. banen zal ik ook wel wat dikker maken.

ik heb toen ik op school zat ook printen gemaakt met een tijd van 180 seconden en daar ging het wel goed. als het lukt ga ik morgen test printje maken

Pyro-Brad
Lid
Berichten: 251
Gepost op zondag 17 April 2011 01:03:42 QuoteWijzig

Hoe "donker" is het? zitten er zwarte stukjes en donker grijze stukjes op je baantjes?(als je het uitprint)
Zou je anders eens een beter foto van de goede banen kunnen maken?

Want ik denk zelf dat het NIET te lang is belicht. Omdat ik zo snel niks van putjes in de goede printbanen kan zien. (vandaar graag een beter foto)


nu nog het nubke van schematheek :p
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zondag 17 April 2011 10:33:26 QuoteWijzig

bedoel je een foto van de print of van de layout??

Pyro-Brad
Lid
Berichten: 251
Gepost op zondag 17 April 2011 12:01:02 QuoteWijzig

van de print, met de geprinte layout erbij is nog beter

met de flitser aan ofzo

 
[Bericht gewijzigd door Pyro-Brad op Zondag 17 April 2011 12:01:52]


nu nog het nubke van schematheek :p
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zondag 17 April 2011 15:56:55 QuoteWijzig

ik heb het nog een keer geprobeerd en nu met een test printje voor de belichtingstijd. korste 1 minuut langste 3.5.
daarna in de ontwikkelaar gedaan tot dat duidelijk zichtbaar de layout (nummers 1|1,5|2|2,5|3|3,5|) op staan. daarna in de ets gedaan. na 10 seconden gekeken of het goed was zag er goed uit. maar na 3 uur is er nog steeds maar een heel klein hoekje weg geets.
kan het zijn dat hij dan toch te kort ontwikkeld is??

wat ik nu wel gemerkt heb is dat aan de boven kant van de ets bak een soort witte waas op de bak zit. aan de buitenkant dus. er zit wel een deksel op de etsbak. maar kan het zijn dat de ets eruit springt en daardoor niet meer voldoende is of denk ik nu iets raars

Stynus
Admin
Berichten: 2854
Gepost op zondag 17 April 2011 16:41:10 QuoteWijzig

Kan zijn dat je te kort ontwikkeld. Maar het kan ook zijn dat je etsmiddel is uitgewerkt. Bij fijnetskrisristal is dat te zien aan de kleur, hoe meer blauw hoe verder uitgewerkt.


Met vriendelijke groet, Stynus ||| www.elektronicastynus.be
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zondag 17 April 2011 16:43:07 QuoteWijzig

het ziet er niet echt blauw uit,

en heb het gister gemaakt. kan dat zo snel gaan dan??

dan zal ik het toch nog eens proberen met langer ontwikkelen maar dat wordt van de week of zo ergens

Pyro-Brad
Lid
Berichten: 251
Gepost op maandag 18 April 2011 17:31:47 QuoteWijzig

Veeeel te kort ontwikkeld!

Als je ets water nog niet eens blauw is. Dan moet je na 10-15min resultaat zien. (als ik mij niet vergis). Ik heb allang geen rint meer gemaakt maar volgensmij deed ik over het etsen niet langer dan 30min!

Ik gebruik voor het ontwikkellen gewoon HG gootsteenontstopper.
 
[Bericht gewijzigd door Pyro-Brad op Maandag 18 April 2011 19:15:41]


nu nog het nubke van schematheek :p
leip11
Lid
Berichten: 191
Gepost op zondag 8 Mei 2011 12:53:14 QuoteWijzig

hoi,

het heeft effe geduurd ivm ander dingen maar vandaag weer tijd gehad om een printje te maken. en eindelijk is het gelukt.

ik heb 180 seconden belicht en daarna in de ontwikkelaar gewacht tot er geen waas meer vanaf kwam en nog effe iets langer laten zitten. daarna in de etsmiddelen. en binnen 10 minuten was hij geets.

tip naar mij zelf:
zorgen dat de holes dikker zijn. voor het mooie zijn ze nu te dun effe kijken of het met solderen lukt. is er trouwens een mogelijkheid om de holes in een keer dikker te maken. nu heb ik ook namelijk met een aantal transistors dat ze erg dun zijn. is hier een optie voor kon dat niet vinden.

foto volgt nog


Active Topics

» Werkplaatsinrichting
» Subaru Outback 2016
» De tuin.
» ? => Mini kerstlan...
» ATSAMD21J18A-AU backupen
» De gevolgen van een kl...
» Afstandsbediening plaf...
» Virtual Chemist probleem
» Probleem met Toyota Av...
» Whirlpool kookplaat

» Meer actieve topics

Advertenties

ElektronicaStynus

© 2004-2023 SchemaTheek
Laadtijd: 0.61581 sec.